Unelmatorttu (Drömtårta).

Hej fina läsare!
Igår bakade jag en dessert som väcker mig en massa barndomsminnen, nämligen drömtårta eller unelmatorttu som det heter på finska.
Den är himmelskt god!
 
 
 
 
Detta behöver du:
3 ägg
1 dl socker
5 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Till fyllningen:
2 bananer (helst mogna)
2 dl vispgrädde
 
Såhär gör du:
1. Sätt ugnen på 200-225 grader, beroende på din ugn, jag hade min på 200 grader. 
2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
4. Sikta dom torra ingredienserna och vänd ner i smeten. Försök att blanda så lite som möjligt, då får du en luftigare botten. 
5. Bre ut smeten på ett bakplåtspapper i en ugnspanna och grädda i mitten av ugnen i ca 7-8 minuter, den ska inte få mycket färg. Kolla med sticka om den är färdig. 
6. Stjälp upp kakan på ett sockrat papper och dra sedan bort pappret som kakan gräddats på. Låt svalna. 
7. Fyllningen: Vispa grädden lagom hårt och skiva sedan i bananerna. Blanda ihop.
8. Bre fyllningen på kakan och rulla ihop den. Linda sedan in drömtårtan i smörpapper och låt stå kallt. Ju längre kakan får stå desto saftigare blir den. 
 
Tips:
Kakan kan göras dagen innan. Du kan byta ut bananen mot t.ex dina favoritbär. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: