Kyckling med vitlökssås.

Hej mina läsare!
Jag vill dela med mig av ett recept som jag hittade på själv för några år sen. Denna rätt har blivit en stor favorit bland nära och kära. 
 
Kycklingfilé i marinad med vitlökssås, klyftpotatis och sparris.
 
 
 
Detta behöver du för 2 portioner:
3 st kycklingfiléer
ca 6 st potatisar
1/2 pkt sparris (fryst eller färskt)
 
Till marinaden:
2 msk mango chutney
1 tsk sambal oelek
ca. 1/2 dl sesamfrön
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta (hackad)
Salt efter smak
 
Till Vitlökssåsen:
1-2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
1 msk senap
2 dl grädde
Smör
Salt och peppar
Gräslök eller persilja (efter smak)
Maizena (om det behövs)
 
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och skär dem i klyftor. Lägg dem i en ugnsform och ringla över önskad mängd olivolja och salt. Baka i mitten av ugnen i ca. 30-40 minuter.
2. Blanda alla ingredienser till marinaden i en skål. Skär sedan kycklingen i kuber eller strimlor. Blanda sedan kycklingen i marinaden och låt stå i ca 20-30 minuter. 
3. Finhacka vitlöken till såsen, ta sedan en mindre kastrull och lägg en klick smör i. Fräs vitlöken i smöret tills det börjar dofta. Tillsätt sedan senap och vitt vin, låt koka på svag värme till ca hälften. Tillsätt sedan grädde och låt koka upp. Smaksätt med salt, peppar och gräslök eller persilja. Om man vill ha en tjockare sås kan man tillsätta maizena, ta ca. 1 tsk maizena blandat med lite vattten och blanda i såsen under omrörning.
4. Hetta upp en stekpanna med olja och stek sparrisen, jag brukar steka dem på medelvärme med lock på, ca 5-10 minuter, beroende på hur tillagade jag vill ha dem. Ta dem från pannan och strö över salt.
5. Hetta upp en stekpanna (jag brukar använda wokpanna). Lägg i kycklingen tillsammans med marinaden och börja steka kyckligen så att den får en gyllenbrun färg. 
6. Servera kycklingen tillsammans med potatisen, vitlökssåsen och sparrisen. 
 
Ni får gärna kommentera här om ni testar det här receptet någon gång :)